onsdag 12 mars 2008

Rätt eller fel


Enligt Karl Lagerfeld är det inte modevärldens fel att fotomodeller och andra tjejer svälter sig för att komma i size zero-kläder. Under en intervju med Prestige Magazine berättar designern att han inte velat ge sig in i viktdebatten tidigare, eftersom han anser att feta människor är ett större problem än underviktiga fotomodeller.- Jag vill inte disktuera ämnet, säger Karl Lagerfeld i intervjun. Vet du varför? I Frankrike är det faktiskt fler kvinnor som är överviktiga än smala. Så låt oss prata om riktiga problem, som att 25 procenten av alla franska kvinnor är överviktiga. Att prata om smala kvinnor, som knappt utgör 1 procent, är oväsentligt. Anorexi har ingenting med mode att göra.

Karl Lagerfelds uttalande har orsakat rabalder i modevärlden, som det senate året arbetat hårt med att få bort underviktiga modeller från catwalken. I bland annat England och Kanada har olika viktgränser införts för att modellerna ska ha en sund vikt. Danska myndigheter har gått så långt att de förbjudit att alltför smala fotomodeller anlitas i kampanjerna.

Källa: Femalefirst/salongk
Vad tycker ni om det här, har Karl Lagerfeld rätt eller fel tycker ni?

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Jag vet inte riktigt vad jag tror.. Alltså alla modeller (nästan iaf) är ju smala. Jag tror inte att Karl Lagerfeld skulle ha några feta modeller på catwalken, men däremot några som ser hälsosamma ut kanske.
Det sys ju liksom inte catwalk-kläder i stora storlekar.

Anonym sa...

Jag håller helt med Lagerfeld i detta, överviktiga är ett mycket större folkhälsoproblem än underviktiga modeller..

svar: Låter nice :) tyvärr blir det ingen hemlis, eller jag har inte bestäömt mig ännuy, kanske blir det för lätt att "avslöja" vem jag är då... sthlm är alldeles för litete..:) hur är allt med dig idahg då?
kranm

www.delindaaa.blogg.se